Metoda Montessori – na czym polega?
19.06.2021r.
Metoda Montessori – na czym polega?
Za powstanie omawianej dziś metody odpowiada włoska lekarka – Maria Montessori. To od jej nazwiska wzięła się nazwa metody. Wyszła ona z założenia, że w trakcie kształcenia dzieci konieczna jest akceptacja ich naturalnych możliwości i umiejętności, oraz umożliwienie im wykorzystywania ich. Zamiast standaryzowanych metod nauczania metoda Montessori proponuje więc o wiele bardziej indywidualne podejście do każdego dziecka; zapewnienie mu zrozumienia i akceptacji. Dla każdego dziecka powinien zostać przygotowany indywidualny plan rozwojowy, który nakreśli konkretne kroki oraz cele, jakie dziecko realistycznie może wkrótce osiągnąć.
Jedną z charakterystycznych cech tej metody jest przyjęcie, że podstawową i najlepszą formą edukacji małego dziecka jest są gry i zabawy. Opierać się one powinny na tym, czym interesuje się samo dziecko, a nie na wcześniej nakreślonych planach nauczania i zasadach, które bardzo często potrafią wręcz zabić w dziecku duszę artysty i naturalną ciekawość świata.
Metoda zaproponowana przez Marię Montessori zakłada również, że nauka i poznawanie świata przez emocje jest równie – o ile nie bardziej – skutecznym sposobem na edukację, jak poznawanie go przez intelekt. Zgodnie z zasadami omawianej metody, jeśli w edukacji i wychowaniu dziecka zwrócimy uwagę na jego indywidualne predyspozycje i naturalne potrzeby, wówczas samo z siebie zacznie ono wykazywać większe zainteresowanie poznawaniem kolejnych otaczających je tajemnic świata.
Jakie są zasady metody Montessori?
Maria Montessori sprecyzowała kilka bardzo ważnych zasad, będących podstawą nauczania i wychowywania dziecka według opracowanego przez nią systemu. Ich przestrzeganie jest absolutnie kluczowe, aby nauka za pomocą metody Montessori miała sens. Poniżej zaprezentujemy najważniejsze z nich.
- Dziecko powinno samodzielnie wybrać (oczywiście, zgodnie z zapewnionymi przez otoczenie materiałami i możliwościami) tempo swojej nauki, a także stopień jej trudności.
- Dziecko powinno zawsze móc skorzystać z wszelkich dostępnych materiałów.
- Jeśli tylko nie przekracza to granic zdrowego rozsądku, dziecko powinno móc samodzielnie zdecydować, gdzie będzie znajdowało się stanowisko jego pracy.
- Dziecko powinno móc samodzielnie zdecydować, kiedy konkretnie rozpocznie i zakończy naukę.
- Dziecko musi zostać nauczone utrzymywania porządku – każdy przedmiot, jaki wzięło do rąk musi po zakończeniu korzystania z niego odnieść z powrotem na miejsce.
- Dziecko jest najważniejsze, ale jednocześnie nauczyciel nie może zgodzić się na przesadne ustępstwa
- Dziecko powinno w trakcie nauki być indywidualnie prowadzone przez kolejne, odizolowane od siebie pojęcia. Innymi słowy, w trakcie nauki kolorów nie wolno równocześnie uczyć go poznawania wielkości.
- Celem metody jest nauczenie dziecka praktycznego korzystania z poznanych umiejętności w otoczeniu.
- Dziecko prowadzone jest przez naukę za pomocą stworzonego dla niego programu rozwojowego, opartego na jego indywidualnych zainteresowaniach, możliwościach i predyspozycjach. Każdą czynność i każdy element nauki można powtarzać, dopóki dziecko nie pojmie go w zadowalający sposób.
- Dziecko powinno samodzielnie ocenić, czy w danym zadaniu spisało się dobrze czy źle, a także móc rozpoznać przyczynę ewentualnej porażki i ją zneutralizować
Od tego, czy i jak będziemy przestrzegali tych zasad zależy skuteczność nauki w systemie Montessori. .
Metoda Montessori – w domu czy w szkole?
W teorii metoda Montessori może być wykorzystywana zarówno w domu, przez rodziców , jak i przez nauczycieli w przedszkolach, szkołach i żłobkach. Niestety jednak, chcąc prywatnie wykorzystać tę metodę przy wychowaniu naszej pociechy musimy liczyć się z tym, że jest ona dość czasochłonna, a w dodatku dziecko niekoniecznie od razu zaakceptuje wszelkie zmiany. Do tego będziemy musieli, prawdopodobnie, samodzielnie przygotować większość materiałów edukacyjnych.
O wiele bardziej rozsądnym wyjściem wydaje się więc zapisanie dziecka do profesjonalnej instytucji oferującej naukę za pomocą metody Montessori. Kadra pedagogiczna cechuje się tam bowiem dużym doświadczeniem w organizowaniu nauki w ten sposób, a także może w bieżący sposób reagować na zmieniające się potrzeby i zainteresowania dziecka. Nasza pociecha będzie miała również dostęp do o wiele większej ilości materiałów.